Yhteystiedot

Aarno Järvinen
JOKELA
ajarvine(at)sci.fi
040-706 7800

Uutiset

6.1.2024PRESIDENTINVAALIT TULOSSA!Lue lisää »24.1.2022Iso Kiitos 215 äänestä!Lue lisää »6.12.2021OLEN EHDOLLA ALUEVALTUUSTOONLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Liikenneinfoa luvassa

Sunnuntai 15.1.2017 klo 15.44 - Aarno Järvinen


Tämän vuoden valtuustokausi ja samalla tämän valtuuston viimeisten kuukausien ”rypistys” käynnistyy maanantaina 23.1.2017. Lista ei ole kovin kummoinen: kaksi kaava-asiaa (Lahelanpelto II ja Aropelto), kaksi maakauppaa (ilmatorjuntamuseoalue ja toinen kauppa Tuomalassa), neljän aloitteen ”tappaminen” ja pari luottamushenkilövaihdosasiaa. Tärkeitä asioita sinällään, mutta ei mitään Jokelaa erityisesti koskevaa.

Valtuustoifo pidetään torstaina poikkeuksellisesti samalla Etelä-Tuusulan Kuntalaisiltana Hyökkälän koulun auditoriossa. Vastaava info on Jokelassa tiistaina 24.1.2017 klo 18.  Aiheena on mahdollinen Tuusulan liittyminen HSL:een. Asia, josta pidetään ylimääräinen valtuusto helmikuussa.  Vanha valtuusto kokoontuu aiemmin ilmoitetun kolmen kokouksen sijaan siis ainakin neljä kertaa.

En ole vielä perehtynyt HSL-aineistoon, joten en osaa enkä halua ottaa asiaan lopullista kantaa. Paljon epäilyksiä on liikkeellä. Pelätään, että Tuusula joutuu pelkästään maksumieheksi ja maksumieheksi myös Länsimetroon saamatta vastineeksi yhtään parempaa liikennettä. Näinhän kerrotiin, kun asia oli edellisen kerran selvitettävänä edellisellä valtuustokaudella. Silloin kerrotuilla kustannuksilla olisi saatu vain silloinen liikenne. Kaikesta muusta olisi pitänyt maksaa lisää. Tilanne on nyt toki monellakin tapaa erilainen. ELY on  vähentänyt ja käytännössä lopettaa bussiliikenteen tuen Tuusulassa. Kehärata on valmistunut, mutta ei valmistunut Ruskeasannan asema, kun Tuusula ei halunnut sen kustannuksiin osallistua. Näin ainakin kerrotaan.

Infossa varmaan kerrotaan, onko epäilykseni oikea. HSL ei tule järjestämään yhtään ainutta bussivuoroa Helsingin keskustaan, ainoastaan syöttöliikennettä Aviapoliksen asemalle Kehäradalla ja mahdollisesti Keravalle. Eli etelä-tuusulalaisten työmatkat Helsinkiin kulkevat vaihdolla Aviapoliksessa tai Keravalla ja mahdollisesti toisella vaihdolla sitten jossain muualla esim. Rautatieasemalla ratikkaan tai bussiin.  Ellei sitten pääse pitkän matkan bussilla suoraan Hyrylästä Helsinkiin – siis ei HSL-bussilla.

Meillä jokelalaisilla taas pelko on  junayhteyksistä ja lipun hinnoista. Yhteydet todennäköisesti säilyvät suurin piirtein ennallaan – parannusta on turha odottaa – mutta lippujen hinnat nousevat ainakin eläkeläisillä ja opiskelijoilla, kun VR-alennukset poistuvat.  Käykö meille kuten Keravalla, että lippu kannattaa ostaa Järvenpäästä Helsinkiin, vaikka matkustaisi Keravalta. Ostammeko me jokelalaiset sitten lipun Hyvinkäältä Helsinkiin? Hyötyjiä ovat epäilemättä ne, jotka jo nyt joutuvat vaihtamaan kulkuneuvoa Helsingissä tai vaikkapa Tikkurilassa, ja ovat joutuneet ostamaan tätä varten eri lipun.

Monta kysymystä on auki. Ehkä torstain jälkeen ollaan vähän viisaaampia.  

Sitten vähän toisenlaisesta liikenneongelmatiikasta. Talouselämä-lehdessä 1/2017 oli liikenneministeri Bernerin haastattelu otsikolla ”Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa” paljon jo polemiikkia herättäneesta liikenneväylien yhtiöittämisestä ja autoihin tuleviksi veikatuista ”mustista laatikoista”, joilla on siis tarkoitus poistaa auto- ja polttoaineverot.

Ministeri toteaa ”Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa. Järjestelmä voi toimia joko aikaperusteisesti tai kilometrikorvausperusteisesti. Voi olla esimerkiksi kuukausimaksu, viikkomaksu tai vuosimaksu, ja se ei vaadi minkäänlaista seurantaa”  Ja ministeri lupaa, että kenenkään ei tarvitse ottaa autoonsa mustaa laatikkoa.

Oli laatikko sitten musta tai punainen, miten se maksaminen ja sen seuranta tapahtuvat? Ostavatko autoilijat Ärrältä pre-paid kortin, kilometri- tai aikapohjaisen, jota ilman auto ei käynnisty? Vähän kuten kuorma-autojen ajopiirturit. Ja poliisit puhalluttamisen sijaan tien päällä tsekkaavat, että kortti on ”laatikossa” paikallaan.  Niin tai näin, ehkä meille joskus kerrotaan suunniteltu tekninen ratkaisu. Yksi asia taitaa olla varma. Jos polttoaineverot ja autoverot poistuvat, tai edes merkittävästi alenevat, siitä hyötyvät vanhoilla ”polttoainesyöpöillä” ja uusilla ökyautoilla ajavat. Mutta sehän on nykyhallituksen linjan mukaista: köyhät maksavat ja rikkaat hyötyvät.  

 

 

 


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini