Yhteystiedot

Aarno Järvinen
JOKELA
ajarvine(at)sci.fi
040-706 7800

Uutiset

6.1.2024PRESIDENTINVAALIT TULOSSA!Lue lisää »24.1.2022Iso Kiitos 215 äänestä!Lue lisää »6.12.2021OLEN EHDOLLA ALUEVALTUUSTOONLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Viimeistä aamua asemalla

Tiistai 22.3.2016 klo 7.32 - Aarno Järvinen


Tätä kirjoittaessani olen ainakin tällä erää viimeistä aamua Jokelan asemalla ”asemapäällikkövuorossa” eli pitämässä asemaa auki junanodottajille. Asema sulkeutuu kiirastorstaina ja seuraava aukioloaika on näillä näkymin hämärän peitossa.Jokelan_asema

Me vajaat kymmenen vapaaehtoista olemme pitäneet Jokelan asemarakennusta auki junanodottajille aamujunien ajan eli kolme tuntia klo 6.30-9.30, koska siihen on ollut selkeä tarve. Lämmittelijöitä on parhaimmillaan ollut näiden kolmen tunnin aikana yli 90. Parempien säiden sattuessa nelisenkymmentä. Tänään, maaliskuun lopun pakkasaamuna, jolloin pakkasta oli 15 astetta, odottelen kohtalaista asiakasmäärää.

Aloitimme homman marraskuussa asemalla toimineen Café Brunon lopetettua toimintansa toisaalta kannattamattomana toisaalta kahvilatyöntekijän irtisanouduttua. Asemaa on pidetty auki vilkkaimpien aamun tuntien ajan joulutaukoa lukuun ottamatta. Nyt homma päättyy ainakin toistaiseksi kevään jo väistämättä lämmittäessä junaa odottaviakin.

Aseman kohtalo on täysin auki. Kahden yrityksen jälkeen on tullut todistetuksi, että pelkkä kahvilanpito asemalla ei kannata. Vaikka väkeä käykin aika paljon, harvat kuitenkaan ostivat kahvia tai mitään muutakaan. Mikä sitten neuvoksi? Ajatuksia on heitelty, mutta toimivaa ratkaisua ei ainakaan vielä ole löytynyt. R-kioskin siirtymistä asemalla on toivottu, nyt kun postikin siirtyi R:lle. Siinä olisi paljon hyviä puolia. Silloin lipunmyyntikin palautuisi asemalle, jonne se kuuluu ja postitoiminnoille olisi paremmin tilaa kuin nykyisellä paikalla. Posti ja asema ovat kuuluneet aikojen alusta yhteen. Mutta ei, asema on liian syrjässä?

Mikä voisi toimia? Yritys, joka päätoimintonsa ohella voisi hoitaa pienimuotoista kahvilaa ja paikallisten tuotteiden myyntiä, ehkä pop-up myyntitapahtumia, tuote-esittelyjä, pienimuotoisia näyttelyjä, kokouspalvelua aseman kunnostetussa kabinetissa. Ja vaikkapa etätyötilojen lyhytaikaista vuokrausta. Mikä voisi olla tällaisen yrittäjän pääasiallinen leivän lähde. Edellä mainitut ovat kuitenkin vain niitä voin ja mahdollisen makkaransiivun tuojia siihen leivän päälle. On heitetty ajatusta tilitoimistosta tai vastaavasta. Se voisi olla toiminto, joka tarvitsee hyvin saavutettavissa olevan kiinteän toimipisteen, mutta ennen kaikkea yrittäjän, joka haluaa organisoida ja kombinoida erilaista toimintaa ympärilleen ja hyötyä siitä myös varsinaisessa busineksessaan. Tarvitaan aamuvirkku yrittäjä, joka avaa aseman ovet varhaisillekin junanodottajille.

Asema on kalliin remontin jäljiltä hyvässä kunnossa. Siinä on toimiva keittiö ja toimistotilaksi hyvin sopiva huone ison odotustila/kahvilan ja kabinetin lisäksi. Entä ne esteet? VRn suht. koht. kova vuokra ja joustamattomuus lipunmyynnin palauttamisessa asemalle. Onko niissä neuvotteluvaraa, jää nähtäväksi.

Toivottavasti tällainen rohkea ja innovatiivinen yrittäjä löytyy. Kunnan elinkeinotoimi on nyt saatu mukaan etsintään.

Valtiovallan ja VRn toimintaa ei voi syyttää kuin täydellisestä epäjohdonmukaisuudesta. Toisaalta ympäristön nimissä puhutaan suu vaahdossa joukkoliikenteen tärkeydestä. Toinen käsi taas lakkauttaa joukkoliikennettä ja tukee yksityisautoilua mm autoveroa alentamalla. Ei mitään järkeä. Paitsi tietysti se järki, että VR:tä valmistellaan myyntiin, kun henkilöliikenteen kilpailutus alkaa. Sen jälkeen junalla pääsee enää muutaman isomman kaupungin väliä.

Bussiliikenne heikkeni Tuusulassa merkittävästi valtion määrärahaleikkausten myötä. Nyt heikkenee junaliikenne, kun H-junat pääsiäiseltä lakkautetaan eli junat eivät enää pysähdy Purolassa ja Nuppulinnassa. Samalla kuitenkin suunnitellaan ja toivottavasti toteutetaankin lisäraidepari Riihimäelle asti ja korjataan Riihimäen asemalaiturit. Lisäraiteiden myötä poistuisi se perustelu, jolla seisakkeiden lakkautusta aiemmin perusteltiin eli että hitaat paikallisjunat eivät mahdu vilkkaasti liikennöidylle pääradalle. Aikanaan lakkautettiin Huikko, Takoja ja Palopuro. Eivät ole tulleet takaisin. Eivätkä tule. Eivät tule myöskään Purola ja Nuppulinna. Purolan asemallakin oli aikoinaan posti, Jamppa pp.

Lyhyeksi tulee jämään myös Purolan ja Nuppulinnan lakkautusta korvaavaksi suunniteltu bussikokeilu. Markkinaehtoisesta liikenteestä ei kannata puhuakaan. Ken Tuusulaan muuttaa, vararautukoon hankkimaan perheeseen vähintään kaksi autoa ja unohtamaan puheet päästöjen vähentämisestä ja joukkoliikenteen suosimisesta. Työssäkäyvä perhe ei vähemmällä pärjää, ellei satu asumaan Jokelassa ja työpaikka olemaan lähellä jotain pääradan vielä toimivaa asemaa. Näin meilläkin toimi, kunnes jäimme eläkkeelle. Sitten oli pakko hankkia kahden eläkeläisen perheeseen toinen auto.

Kaikesta huolimatta "asemapäällikkönä" toimiminen on ollut ihan mukava ja hauska kokemus. Samalla voi olla iloinen, jos on onnistunut tuottamaan muutoin kylmässä värjöttelemään joutuville junanodottajille edes hetken hyvää mieltä. Näin muistaen niitä yli 30 vuotta, jolloin itse käytin junaa työmatkoihin. Mutta silloinhan Jokelan asema oli vielä auki ja sieltä sai ostaa myös junalippuja.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini