Yhteystiedot

Aarno Järvinen
JOKELA
ajarvine(at)sci.fi
040-706 7800

Uutiset

6.1.2024PRESIDENTINVAALIT TULOSSA!Lue lisää »24.1.2022Iso Kiitos 215 äänestä!Lue lisää »6.12.2021OLEN EHDOLLA ALUEVALTUUSTOONLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Sote lähestyy - nousevatko verot ja huononevatko palvelut? Oletko valmis maakuntahallintoon ja valinnanvapauteen?

Sunnuntai 17.7.2016 klo 22.27 - Aarno Järvinen


Hallituksen esityksen mukaan ”Sote- ja maakuntauudistuksen tavoitteena on toteuttaa maakuntien itsehallintoon perustuva palvelu- ja hallintojärjestelmä, jolla pystytään vastaamaan nykyistä selkeämmin ja yksinkertaisemmin ihmisten palvelutarpeisiin sekä vahvistamaan julkisen talouden kestävyyttä. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta, saatavuutta ja vaikuttavuutta sekä hillitä kustannusten kasvua.”

Ja mitä on tulossa? Maakuntahallinto – ei siis maakuntaITSEhallinto – ja ns. valinnanvapaus. Talouselämä –lehti kirjoitti jo viime vuoden lopulla (15.11.2015) soteen liittyvistä väärinkäsityksistä listaten niitä kuusi.

Vapaasti lainaten lehden listaamaa kuutta kohtaa: 1. Valinnanvapaus ei ole kokoomuksen ansiota, vaan koska EU–lainsäädäntö niin vaatii. 2. Hoivapaikoista on jatkossakin pulaa ja virkamies päättää edelleen milloin olet liian sairas pärjätäksesi kotona. On kuvitelmaa, että vanhus tai tämän omaiset saisivat valita mieluisimman hoivapaikan, kun sitä katsoo tarvitsevansa. 3. Syrjäseutujen ja aina välillä rintamaidenkin lääkäripula on ollut syy terveyskeskusten jonoihin. Sote ei pakota lääkäreitä muuttamaan peräkylille. Palvelut keskittyvät entistä enemmän kasvukeskuksiin, joten lähipalvelut eivät suinkaan säily kaikkialla. Meillä Jokelassa lähipalvelu tulee tarkoittamaan Järvenpään uutta terveyskeskusta. Se on onneksi lähellä asemaa. 4. Muisti- ja syöpäsairaiden määrä kasvaa, kun me suuret ikäluokat vanhenemme. Raha ei riitä kaikkien hoitamisen. Hoitoja on priorisoitava. 5. ja suurin myytti taitaa olla, että kokonaisveroaste ei kiristy. Talouselämää suoraan lainatakseni ”Tämä on katteeton lupaus, sillä hallitus ei voi määrätä kuntia ja niiden verotusta”. Vaikka sote irtoaakin kuntien rahoituksesta, kunnat eivät pysty puristamaan veroprosenttejaan niin alas kuin mitä soten poistuminen prosenteissa edellyttäisi.

Toisaalta kolmen miljardin säästöt ovat kuvitelmaa, eikä alun alkaenkaan säästöä nykytilanteeseen verrattuna vaan menojen kasvun hillintää. Ts kuvitellaan, että menot nousisivat soten myötä kolme miljardia vähemmän kuin mitä ne nousevat ilman sotea.  Totuus on karusti toisenlainen: sote-menot tulevat tämän ison mylläkän vuoksi nousemaan alkuvuosina nykytasoon verrattuna, ellei tehdä tosi rajuja leikkauksia. Myöhemmin, ehkä kymmenen vuoden kuluttua voidaan saada säästöjä nykytoimintaan verrattuna, jos toimitaan fiksusti ja löydetään todellisia synergiaetuja samalla vanhoja käytäntöjä ja toimintamalleja uudistaen.

Tosin säästöjen todentaminen on siinä vaiheessa enää mahdotonta, koska olosuhteet ovat muuttuneet. Esim. tietojärjestelmäkulut ovat merkittävästi kasvaneet – toivottavasti myös tietojärjestelmät parantuneet. Lopputulemana sekä kuntaverot että valtionverotus tulevat nousemaan ja kaiken lisäksi hyvin epätasaisesti eri kunnissa. Talouselämän 6. pointti oli, että veronmaksajan piikki on auki. Talouselämä kuitenkin uskoo, että yritykset tuottavat monia palveluja kustannustehokkaammin kuin kunnat itse. Tämä toki voi onnistuakin ainakin rintamailla, jossa on palveluja tuottavia yrityksiä ja kilpailua. Mutta yrityksiä tuskin syntyy koko maan kattavasti ja maakunnat joutuvat itse hoitamaan syrjäseutujen palvelutuotantoa, ellei sitten palveluja lopeteta ja keskitetä kokonaan maakuntien keskuskaupunkeihin.

Kolmen miljardin leikkaus kustannusten kasvuun tarkoittaisi Talouselämän mukaan, että sote-menot saisivat kasvaa keskimäärin 0,9 % vuodessa, kun vuotuinen kasvu viime vuosina on ollut 2,4 prosenttia.

Kirjoitin nämä synkistelyt ennen kuin olen lukenut hallituksen n 600-sivuisen lakimuutospinkan, joka tuli julki kesäkuun lopulla ja on toki kaikkien luettavissa sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla. Siitä vaan pikapikaa opiskelemaan! Katsotaan, muuttuuko mieleni ja ennakkosynkistelyt, kun olen tuohon ehdotuspinkkaan perehtynyt.

Mielenkiintoista on syksyn aluksi kuulla, miten kunnissa aiotaan asiasta lausua ja pääseekö valtuusto ja valtuutetut millään tavalla tuomaan omia käsityksiään esiin ja mukaan kunnan lausunnon valmisteluun.   


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini