Yhteystiedot

Aarno Järvinen
JOKELA
ajarvine(at)sci.fi
040-706 7800

Uutiset

6.1.2024PRESIDENTINVAALIT TULOSSA!Lue lisää »24.1.2022Iso Kiitos 215 äänestä!Lue lisää »6.12.2021OLEN EHDOLLA ALUEVALTUUSTOONLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kansanedustajat myötämielisiä: Takojan seisake säilytettävä

Tiistai 2.2.2021 klo 20.23 - Aarno Järvinen

Näin otsikoi Keski-Uusimaa 10.10.1990, kun jokelalaisdelegaatio Matti Färlingin johdolla kävi eduskunnassa luovuttamassa 450 nimen vetoomuksen eduskuntaryhmille. Minäkin olin mukana delegaatiossa. Vetoomuksen vastaanottajat lupasivat jokainen tehdä työtä Takojan seisakkeen säilyttämiseksi. Hyvinkääläinen Pauli Uitto (vas) totesi, että kun kaikki hallitusryhmät ovat Takojan seisakkeen säilyttämisen puolesta, sitä tuskin voidaan lakkauttaa. Ei säilynyt Takojan seisake kansanedustajien myötämielisyydestä huolimatta. Samaa tietä ovat menneet Huikko, Purola ja Nuppulinna.

Kuitenkin tuolloin kansaedustaja Eero Paloheimo (vihr.) katsoi asiaa pidemmälle. Hän sanoi lehden mukaan: ”kaikki pienet seisakkeet voitaisiin säilyttää, jos junaliikenne jaettaisiin neljälle raiteelle. Kaksi niistä varattaisiin pikajunille ja kaksi joka pysäkillä pysähtyville junille.”

Kas kumma jo 30 vuoden odottelun jälkeen tämä on toteutumassa. Pasila-Riihimäki -lisäraidehanke on täyttä päätä toteutumassa nyt pikapuoliin Jokelan kohdalla. Riihimäelläkin korjataan laitureita. Mutta pitääkö odottaa vielä seuraavat 30 vuotta, jotta junat pysähtyisivät uudelleen näillä pienillä seisakkeilla, jos vielä jäljellä olevat laiturirakenteet nyt ratatöiden myötä puretaan?

Maailma on 30 vuodessa muuttunut. Nyt ympäristöllä, päästöillä ja sujuvalla joukkoliikenteellä on aivan toisenlainen merkitys kuin 30 vuotta sitten. Siihen raideliikenne on oiva ratkaisu. Jokelasta pääsee nyt 38 minuutissa Helsingin ydinkeskustaan. Paloheimon tuolloinen ajatus merkitsisi paluuta H-junien eli kaikilla seisakkeilla pysähtyvien junien aikaan, mutta hidastamatta nopeampien paikallisjunienkaan kulkua, koska junavuoroja voitaisiin lisätä. Tämän haaveen toteutuminen merkitsisi Tuusulan kehitykselle isoa harppausta. Samalla se avittaisi Järvenpäätä ja Hyvinkäätä. Nauhakaupunki-idea Helsingistä Tampereelle olisi askelen lähempänä. Ja ilmastoystävällisemmin, koska tuoreen selvityksen mukaan lisäraiteet Riihimäeltä Tampereelle olisivat oikorataa (ns. tunnin juna -hanke) ilmastoystävällisempi ja merkittävästi halvempi ratkaisu ja kaiken lisäksi huomattavasti nopeammin toteutettavissa. 

 

Kommentoi kirjoitusta.