Yhteystiedot

Aarno Järvinen
JOKELA
ajarvine(at)sci.fi
040-706 7800

Uutiset

27.11.2017Aarno jatkaa Jokelan Eläkkeensaajien puheenjohtajanaLue lisää »22.10.2017Aarno Kiljavan Sairaala Oy:n hallitukseenLue lisää »19.10.2017Aarno Keudan Yhtymävaltuuston puheenjohtajaksiLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

HSL on täällä!

Lauantai 6.1.2018 klo 23:56 - Aarno Järvinen


Tuusula liittyi HSL:een vuoden 2018 alusta. Asia on herättänyt ymmärrettävästi varsin paljon huolta, kysymyksiä ja epätietoisuutta. Osa on ollut muutokseen tyytyväisiä, osa taas on ollut huolissaan mm. lippujen kallistumisesta. Yhtä selvää totuutta, vielä vähemmän selviä voittajia tai häviäjiä asiassa ei olekaan.

Itse olen nyt tehnyt ensimmäiset matkani tuusulalaisena HSL-jäsenenä. Matkustin ensimmäiseksi Järvenpäästä Jokelaan HSL-mobiililipulla, joka maksoi 2,20. VR-lippu vastaavalle matkalle maksaa 2,60. Hyödyin siis 40 senttiä. Sitten matkustin Jokelasta Helsinkiin, mutta en suinkaan ostanut HSL-lippua  Jokelasta Helsinkiin, joka olisi maksanut 6,20, vaan ostin VR-lähiliikenteen mobiilisovelluksella lipun Hyvinkää-Helsinki, joka maksoi (vain) 5,40. Eli ”voitin” 80 senttiä. Viime vuonnahan Jokela-Helsinki VR-eläkeläislippu maksoi 4,30. En ole vielä ladannut arvoa HSL:n ”lahjoittamaan” matkakorttiin, koska minusta mobiililippu on kätevämpi eikä edellytä rahan ”sitomista”  etukäteen. Toteutuneet matkat maksetaan aikanaan puhelinlaskun yhteydessä.

Matkustin Helsingissä siellä pidetyn kokouksen jälkeen raitiovaunulla. johon ostin mobiililipun 2,20. Jos olisin jatkanut ratikalla heti Helsinkiin tultuani, olisin ostanut HSL-lipun Jokela-Helsinki, jolloin olisin samalla 6,20 hintaisella lipulla voinut jatkaa ratikalla, bussilla tai metrolla. Eli vanhaan aikaan verrattuna olisin  ”säästänyt” 4,30+2,20-6,20=0,30. Takaisin Helsingistä tulin Järvenpään kautta, jonne tulin taas vuorostaan VR-lipulla (3,60) , koska Järvenpää ei kuulu HSL-alueeseen, mutta sinne tai sieltä HSL-alueelle voi matkustaa kummalla lipulla hyvänsä.

Näin eläkeläisenä matkustaminen vaatii hieman kikkailua ja eri mahdollisuuksien tutkimista, mutta en voi omalta osaltani varmuudella sanoa, kumpi vaihtoehto HSL vai vanha VR-lippu tulee omaa matkustamistani ajantellen edullisemmaksi. Tämä vertailu on tehty käyttäen mobiililippua. Jos ostaa lipun R-kioskilta tai lippuautomaatista, hinnat ovat erilaiset. Mobiilisovellukset (HSL ja VR-lähiliikenne), jotka toki edellyttävät älypuhelimen käyttöä, tuntuvat molemmat sovellukset toimivan tyydyttävästi. Tähänastisen vähäisen kokemuksen perusteella HSL-sovellus tuntuu toimivammalta. VR-sovelluksen, jonka latasin jo tosin viime vuonna,  olen joutunut jo kolme kertaa asentamaan uudelleen. Toimiessaan sekin on suht. helppokäyttöinen.

Varmuudella voi sanoa vain sen, että HSL:n tai vanhan VR:n edullisuus riippuu itse kunkin käyttäjän matkustustarpeista. Yleistä vastausta ei asiaan voi antaa. Jokseenkin selvää on, että jos Jokelasta matkustaa Helsinkiin ja jatkaa sieltä edelleenn bussilla, ratikalla tai metrolla, HSL vaihtoehto on aavistuksen edullisempi eläkeläisellekin. Jos menee vain Helsinkiin, vanha VR-lippu oli edullisempi kuin HSL-lippu tai ”kiertotie” Hyvinkään kautta VR-lipulla.

Kun HSL:ään liittymisestä keskusteltiin Tuusulan valtuustossa, kysyin HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rithniemeltä, että eihän jokelalaisille eläkeläisille vaan  käy samalla tavalla kuin kävi keravalaisille eläkeläisille Keravan liityttyä. Eli Keravallahan on edullisempi ostaa VR-lippu Järvenpäähän/Järvenpäästä kuin HSL-lippu. En saanut kysymykseeni vastausta. Mutta juuri niinhän siinä kävi.

Äänestin valtuustossa liittymisen puolesta, koska katsoin ja katson edelleenkin, että julkista liikennettä tulee tarkastella ja hoitaa seudullisena. Yksi kunta on liian pieni yksikkö järjestämään liikennettä varsinkin alueeella, jossa matkustetaan pääsasiassa kuntarajojen yli, kuten on laita Keski-Uudellamaalla. Aika tulee näyttämään, miten HSL pystyy ja haluaa kehittää Tuusulan julkista liikennettä ja mitä se tulee tuusulalaislle veronmaksajille loppujen lopuksi maksamaan. Enemmän se maksaa joka tapauksessa kuin julkisen liikenteen tuki takavuosina. Mutta toisaalta, ne summat eivät jatkossa olisi kuitenkaan riittäneet edes entisen olemattoman tason ylläpitämiseen, vaikka ei olisi liityttykään.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini