Yhteystiedot

Aarno Järvinen
JOKELA
ajarvine(at)sci.fi
040-706 7800

Uutiset

6.1.2024PRESIDENTINVAALIT TULOSSA!Lue lisää »24.1.2022Iso Kiitos 215 äänestä!Lue lisää »6.12.2021OLEN EHDOLLA ALUEVALTUUSTOONLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kusti polkee sähläyksestä toiseen

Tiistai 24.7.2018 klo 23.45 - Aarno Järvinen


”Lopeta harhailu, Posti” otsikoi Talouselämä (15/2018) Posti Groupin tulosarvioinnin. Posti on onnistunut kulkemaan viime vuosina munauksesta toiseen. Yhtenä rajapyykkinä voinee pitää kunnianarvoisan, vuonna 1638 perustetun laitoksen nimenmuutosta Itellaksi, joka osoittautui täydelliseksi virheeksi. Ei yli 300 vuotista nimihistoriaa muuteta keksimällä uusi nimi, joka ei tarkoita mitään. Tästä on jatkettu ulkomaanseikkailuilla, ruohonleikkuulla, postinjakelun lopettamisella tiistaisin ja viimeisimpänä postimerkkien käytön kiellolla pakettien lähettämisessä virheellisin perustein. Em Talouselämän juttua lainatakseni ”Posti on kuin norsu posliinikaupassa. Minne se ikinä kääntyy, aina rytisee.”   

Jakeluhäiriöitä on ollut viime vuosina ympäri Suomea. Vakavana on pidettävä sitä, että työttömille on tullut karensseja, koska TE-toimiston lähettämät työtarjoukset eivät ole tulleet perille. Vakuutusoikeus onkin  joutunut purkamaan näitä karensseja ja perusteluina juuri Postin hankaluudet toimittaa työtarjoukset perille. Talouselämä (17/2017) kertoi ainakin kahdeksasta tällaisesta tapauksesta.

On toki aivan totta, että varsinainen kirjeposti, eli se business, jolla Posti 1600-luvulla aloitti, on digitalisaation myötä vähentynyt ja vähentyy edelleen. Tilalle on kuitenkin tullut verkkokaupan myötä pakettiliikenteen huima kasvu, jonka rajoja ei ole näköpiirissä. Siinäkin uhkana on ”norsun” käännös posliinikaupassa eli PostNordin huonon esimerkin seuraaminen. Kiinalaiset verkkokauppapaketit ovat tulevaisuudessa Postille iso mahdollisuus, vaikka ne nyt vaikuttavat kannattamattomilta. Verkkokaupan kehitystä ei pidä lähteä hillitsemään korottamalla postimaksuja.

Ruohonleikkuu postin palveluna oli idea, jolle edelleen nauravat naurismaan aidatkin. Uusinta avausta eli mukaanmenoa hoivapalveluihin en täysin tuomitse, kunhan pysytään alueella, jossa se istuu Postin varsinaiseen perustehtävään eli posti jakeluun harvaan asutuilla alueilla. Kun kerran joka arkipäivä (ainakin toistaiseksi) kierretään alueilla, joilta kaikki muut palvelut ovat kaikonneet kymmenien kilometrien päähän, ei ole huono idea, että postinjakaja samalla hoitaa ikäihmisten palveluita esim. kauppa-, apteekki-  ja pankkiasioita.

Uusimpana hulluutena ja lisäksi täysin virheellisiin perusteluihin nojautuen Posti ilmoitti, että postimerkkejä ei voi enää ensi vuoden alun jälkeen käyttää pakettien lähettämisessä – ei koti- eikä ulkomaille. Tätä perustellaan Kansainvälisen Postiliiton (Union Postale Universelle, UPU – perustettu 1874) määräyksellä, jotta pakettaja voidaan seurata digitaalisesti (Track & Trace). Ensinnäkin UPUn määräys koskee vain ulkomaan paketteja. Toisekseen pakettien matkaa lähettäjältä vastaaottajalle on tähänkin asti voitu vaivattomasti seurata digitaalisesti niin Suomen kuin muidenkin EU-maiden järjestelmissä postin ja tullin tarpeisiin. Myös paketin vastaanottaja ja lähettäjä on voinut seurata paketin kulkua eri postihallintojen nettisivuilla täysin riippumatta, miten lähetys on maksettu. Tästä kirjoitti Jorma Veikkolainen ansiokkaasti Keski-Uusimaassa 12.7.2018 otsikolla ”Postin pakettipäätös loukkaa oikeuksia”. Kirjoitukseen Postin pakettipalveluiden kehittämisjohtaja vastasi (Keski-Uusimaa 19.7.2018) otsikolla ”Postimerkeillä voi edelleen maksaa kirjelähetyksiä”, mutta ei mitenkään kumonnut Veikkolaisen asiallista kritiikkiä, eikä pystynyt selittämään postimerkkien käyttökiellon todellista syytä.

Ongelma ei olekaan pakettien digitaalisessa seuraamisessa, vaan siinä, että posti jo aiemmin lyhensi pakettien säilytysaikaa vastaanottotoimipaikassa yhteen viikkoon (kirjatut kirjeet kaksi viikkoa). Paketin saapumisesta ilmoittavalla lapulla kun on paha tapa kadota silloin tällöin postin jakelussa, eikä toista ilmoitusta enää tule, kuten aiemmin oli laita. Tällöin paketti saatetaan palauttaa lähettäjälle ilman, että vastaanottaja ehtii saada tietoa paketin saapumisesta. Näin on minullekin pari kertaa käynyt.

Posti on ainakin toistaiseksi valtionyhtiö, mutta mitä omistaja eli valtio tekee? Ei mitään! Antaa norsun vaan rymistellä posliinikaupassa, joskin pääministeri on vihjaillut Postin pörssiin menosta jo pari vuotta sitten. Tuskin noin huonosti johdetun yrityksen anti olisi mikään menestys – ei ainakaan Altian veroinen.


Kommentit

15.11.2018 23.02  Jorma Veikkolainen

Posti soveltaa lisäksi Postilain soveltamisaueeseen kuuluvaa lähtevien ulkomaan pakettilähetysten digitaalisatiota myös kotimaan postipakettien lähetykseen. Kotimaan pakettilähetykset eivät kuulu edes Postilain soveltamisalueeseen,joten Postin päätöstä voidaan pitää jopa lainvastaisena. Viestintävirasto on taas osoittanut hampaattomuutensa, koska kotimaan postilähetysten valvonta ei kuulu sille, koska se valvoo vain Postilain soveltaltamista.

15.11.2018 23.14  Jorma Veikkolainen

Pakettien säilyttämisajan lyhentäminen on Postille myös mahdollisuus tehdä bisnestä. Mikäli vastaanottaja ei jostain syystä ehdi hakea postiin saapunutta pakettia, Posti palauttaa paketin lähettäjälle ja velkoo lähettäjältä postimaksun. Kun vastaanottaja kuitenkin yleensä haluaa tavaran, tulee paketin postimaksu maksuun kolme kertaa. Lähettäjällä saattaa olla hallussaan runsaastikin postimerkkejä, joita voisi käyttää lähetykseen. Niitä Posti ei kuitenkaan halua hyväksyä, koska haluaa että postimerkit jäisivät kokonaan käyttämättä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini